5 Eylül 2010 Pazar

Kendi Motokaravanını Kendin Yap

Minimum masrafla kalite ve güvenlikten ödün vermeden de en az masrafla karavan yapabiliriz. 


Avrupa malzeme ve aksesuar kullandığımızda karşımıza gerçekten yüklü bir maliyet çıkmaktadır. Ülkemizde de çok kaliteli malzeme ve aksesuarlarImage üretilmektedir. 
Neden misli misli fazla para verip yabancı ürün  kullanalım. 
Önemli olan gerçekten kaliteye önem veren yerli üreticilerimizin ürettiği ürünleri kullanarak bütçemizi fazla sarsmadan paramızın ülkemizde kalmasını sağlayalım.

Türkiye'de insanların en çok sahip olmak istedikleri karavan türü MOTOKARAVAN olduğundan ilk önce bu karavanı birlikte yapalım.


 Kimileri , MOTOKARAVAN yapmak için “yerimiz yok”, “malzememiz yok”, “vakitimiz yok”, “ortamımız yok” yada çok pahalı gibi diyebilir. Bunların haklılık payı olsa da aslında o kadar da pahalı değil.

 Yürüyen ve motor aksamı problemsiz olan bakımlı bir minibüs Imagebularak ilk adımı atabilirsiniz. Burada ister kendi projenizle, ister birlikte seçeceğimiz arşivimizdeki projelerden birini seçerek, ya da farklı projlerden alıntılar yaparak “İŞTE BU” dediğiniz yeni dizaynı beraber yapalım. Kullanacağımız malzemeleri, fiyat ve kaliteyi kıyaslıyarak birlikte seçelim . Dilerseniz yapım aşamalarını birlilkte yaşayalım. 




MOTOKARAVANIMIZI YAPMAYA BAŞLIYORUZ
İKİNCİ EL ARAÇ SEÇİMİNDE DİKKAT EDECEGİMİZ KONULARDAN BAZILARI




     Motokaravanımızı meydana getirirken minimum fiyatlara mal etmek, minübüsümüzü alma aşamasında başlıyor.
    Öncelikli olarak bütçemize ve amacımızı uygun bakımlı bir minibüs alırken dikkat edeceğimiz  bazı hususlar.
  • Birinci husus ehliyetimizin B sınıfı olduğunu farz edelim, genelde çoğumuzun ehliyeti B sınıfı. Alacağımız aracı mevcut ehliyetimizle kullanabilmeliyiz, Uymadığı takdirde birde yeniden ehliyetimizi yükseltmek için uğraşmamız ve ilave masraf yapmamız gerekecektir. Tabii ki sahip olduğunuz ehliyet sınıfı ağır vasıta ise  sorun yok.
  • İkinci husus ise; dıştan minibüsle aynı boyda görünüp, koltuk sayısı nedeniyle ruhsatında otobüs yazan bir araç , vergisi nedeniyle artı masraf yaratacağı gibi ehliyetimizi de ağır vasıtaya çevirmemize neden olacaktır. Bu yüzden aracın görünüşünden çok ruhsattaki araç tanımına da dikkat etmek gerekir.    
  • Üçüncü husus seçeceğiniz aracın servis ve yedek malzemelerinin kolayca  bulunabiliyor olmasıdır.


    10 yaşından büyük minibüslerin artık servis aracı olarak kullanılmıyor olmasından dolayı fiyatları düşmekte ve piyasada daha uygun fiyatlı bulunabilmektedir. Fazla yıpranmamış ve bakımlı bir minibüs gayet güzel bir MOTOKARAVANa dönüşebilir.

Araç seçimi aşaması gerçekten çok önemli bir aşama, gerek trafik gerekese teknik açıdan problem çıkmaması için çok dikkat etmek gerekir.


Bazı modelleri ekranımızda görmektesiniz
Image        Image
FIAT DUCATO                                                      PEUGEOT BOXER
Image        Image
FORD TRANSIT                                                    RENAULT MASTER


YERLEŞİM PLANI


ALKOVAN TİP

Artık araçlarınızı tek parça halinde fiber alkovanlı yapmaya başladık,
ayrıca eskimiş alkovan kasalarınızı da yeniliyoruz
Image

NORMAL TİP 

Image

YÜKSEK TAVANLI TİP

Image

İÇ TASARIM






"EVET ARACIM BU"dediğinizde; iç tasarımını birlikte projelendirip, kullanacağımız malzemeleri seçip en kısa zamanda MOTOKARAVAN'ınıza kavuşmanızı teknik ekibimizle birlikte sağlıyoruz.

ISI YALITIMI

Minibüsü karavana dönüştürebilmek için, iç kısmını tamamen boşalttıktan sonra komple sökülerek çıplak kasa ortaya çıkarılır, ısı yalıtımı için gerekli ve uygun yalıtım malzemesi döşenir ve kaplanır.
 Image

MOBİLYALAR

Bilhassa yatağa dönüşebilen oturma gruplarının ana iskeletlerini profilden yapıp mobilyaları bu profillere monte ediyoruz ki zamanla titreşimden oluşabilecek deformasyona engel olabilelim. Sizlerin isteği doğrultusunda tavanda bulunan dolaplarda da zamanla gevşemelerden kaynaklanabilecek problemlerin oluşmaması için de yine profil kullanıyoruz.
Image



ELEKTRİK VE SU TESİSATI

MOTOKARAVANINI KENDİSİ YAPANLAR İÇİN ELEKTRİK TESİSATI

Karavancılık daha öncede dediğim gibi tamamen bir keyif işi olduğu için, en önemli donanımların başında elektrik tesisatı gelir.

Kullandığınız cihazların hat üzerinden çektiği yük, kablo kesiti ve uygun sigorta ile kontrol altında tutulur.

Yeri gelmişken daha önce yapılmış bir kaç araçda karşılaşıp ve müdahale ettiğimiz bir örnek vermek istiyorum; sigorta attığı için kalın tel veya sigara paketi kalaylı kağıdı ile sigortayı iptal ettiklerini gördük. Bu çok tehlikeli bir durumdur. Sigorta atması, tesisatta ya da bağlı olduğu cihaz da sıkıntı olduğunu bildirir ve sigortanın atmasıda iyidir. Çıkarılan atık sigorta kaç amperse yine aynı değerde sigorta takmalıyız, yine atıyorsa problemin nereden kaynaklandığını bulup giderilmesini sağlamalıyız. Ve de en önemlisi bunu güvenebileceğimiz işi bilen bir ustaya yaptırmaktır. Aksi takdirde sigorta atmaz ve yangın tehlikesi ile her an karşı karşıya kalabiliriz. Keyfimiz kaçacağına izin verin sigorta atsın, sigortanın atması güzel bir şeydir.

ELEKTRİK SİSTEMİNDE YAPTIKLARIMIZ

Herşeyden önce can güvenliği daha sonrası huzurlu kullanım için tasarlanmış bir uygulamadır.

Karavan için çekilen elektrik tesisatı aracın tesisatından tamamen bağımsız olarak dizayn edilir ki iki ayrı grubun arızaları birbirini etkilemesin ve ortak tesistatta açık bırakılan bir cihaz sabaha kadar araç aküsünü bitirerek dağ başında konakladığımız bir yerde aracımız çalışmayarak huzurumuzu kaçırmasın.

Ayrıca çekilen 12 Volt tesisatlarımızın uzun süre bizi üzmemesi için, yazın aşırı sıcakta kışın aşırı soğukta ve nemli ortamlarda daha dayanıklı olması için oksidasyon korumalı özel kablo kullanmaktayız.

Diğer önemli bir ayrıntı ise tüm cihazların aynı hat üzerinden beslenmemesi için ayrı ayrı hat çekilmesidir. Bu sayede, arıza yapan bir cihaz sigorta attırdığında tüm sistemi etkileyemez, sadece kendi hattını devre dışı bırakır.

Kumanda panosunu mümkün olduğunca rahat müdahale edilebilecek bir yere yerleştiriyoruz ki  gece karanlığında atan bir sigortanın değişimi zahmetsiz olsun ve gerektiğinde kumanda panosu üzerindeki dijital göstergeden yaşam aküsünün (karavan’a konulan ikinci akü) takibini rahat yapabilelim.

UYGULAMALARIMIZI İKİ ŞEKİLDE YAPIYORUZ

a) Yapımına yeni başlayacağınız araçlar;

Minibüsünüzün koltukları ve iç kaplamaları sökülmüş içten sacı görünür duruma gelmiş aracınızın (sonradan kaplama altında kalacak) kaportasını antipas boya sürerek bilhassa çamurluk köşeleri ihmal edilmeden ekstra koruma sağlamış olursunuz. Sıra elektrik tesisatına gelir. Önceden yerleri belirlenen cihazların kabloları, hoparlör ve anten kablolarıda dahil olamak üzere döşenir bu esnada dikkat edilecek bir husus gözden kaçmamalıdır, araç içi tesisat ev tesisatından farklıdır, küçük de olsa bir titreşim olur; bu nedenle kabloların metal köşelerine temas etmemesi gerekir, zamanla kablo izolasyonu yıpranarak kısa devreler neden olabilir. Bu ihtimallerde düşünülerek gerekli yardımcı malzemeleri kullanıyoruz. Kablo sonlandırılmalarını uzun bırakıyoruz. Pano bağlantılarını da yaptıktan sonra size sadece kaplama ve mobilyalar yerleştikten sonra kendi beğendiğiniz ve seçtiğiniz lambaları önceden uzun bıraktığımız kablolara dilediğiniz şekilde bağlamak kalıyor.

Kullanacağınız cihazların bağlantı uçları da etiketlenerek bağlantıya hazır hale getiriliyor.

İsterseniz mobilya bitiminde sizin yerinize de bağlantıya hazır bıraktğımız kablo uçlarına lambalarınız ve cihazlarınızı bağlayabiliriz.

b) Mobilya dahil tamamlanmış araçlar;

Mobilyası ile kullanıma hazır hale gelmiş aracınızın elektrik tesisatınıda yine görüntü kirliliği oluşturmayacak şekilde yukarıda bahsettiğimiz özellikli kabloyu, kimi yerde spiral kimi yerde kablo kanalı kullanarak döşüyoruz. Sizin yada birlikte seçeceğimiz lamba ve cihazların montajını yapıyoruz. Digital display li elektrik kumanda panosunu ve yaşam aküsünü bağlıyoruz testlerimizi yapıyoruz ve iyi yolculuklar diliyoruz.


MOTOKARAVANINI KENDİSİ YAPANLAR İÇİN SU TESİSATI


Su tesisatınızda, tıpkı elektrik tesisatında bahsettiğimiz gibi evlerdeki su tesisatından biraz daha farklılık gösteriyor. Bu fark evlerde musluklardan akan su şebeke taziği ile akarken, araçlarımızda 12 Volt luk hidrofon veya pompalar ile sağlanıyor. Bu nedenle muslukların yanına yada hidrofora elektrik tesisatınında çekilmesi gerekiyor.

SU TESİSATI UYGULAMAMIZI DA İKİ ŞEKİLDE YAPIYORUZ.

a) Yapımına yeni başlayacağınız araçlar;

Minibüsünüzün koltukları ve iç kaplamaları sökülmüş içten sacı görünür duruma gelmiş aracınızın (sonradan kaplama altında kalacak) kaportasını antipas boya sürerek bilhassa çamurluk köşeleri ihmal edilmeden ekstra koruma sağlamış olursunuz.

Tıpkı elektrik tesisatında da bahsettiğimiz gibi borular riskten uzak tutularak döşenir. Önceden tesbit ettiğimiz yerlere kadar getirilir, tabii ki hangi sistemde karar kıldıysak, ilgili elektrik tesisatını da beraber çekeriz. İç kaplamalar ve mobilyalar bittiğinde pompalı sistem de musluk yanına çekilen kabloların düğme ve musluklarının bağlantısı, hidroforlu sistem de ise hidrofora bağlanacak boruların bağlantısı ve 12 Volt girişlerini dilerseniz kendiniz, dilerseniz biz yaparız.

b) Mobilya dahil tamamlanmış araçlar;

Mobilyası ile kullanıma hazır hale gelmiş aracınızın su tesisatınıda yine görüntü kirliliği oluşturmayacak şekilde döşüyoruz. Seçtiğiniz sistem doğrultusunda pompa veya hidrofor; su ve 12 Volt bağlantılarını yapıp test ederek teslim ediyoruz.


ÖNERİLERİMİZ:

Temiz su deposunu, ilerde çıkabilecek bir arıza durumunda, müdahale edebilecek şekilde yerleştirmenizi öneririz.

Soğuk illerimizde aracımızı sık kullanmıyorsak su depomuzu boş tutmamızda fayda var, niye mi? Yarısı erimiş buz kütlesinin frende, kalkışta ve viraj da depo duvarlarına çarparak ses çıkarması hoş olmuyor.

Bir diğer husus, su tesisatımız donduysa ve farkındaysak musluğu kullanmayız, ama aracta misarifimiz varsa bilmeden musluğu açabilir ve su pompasının sigortasının atmasına yol açabilir bu nedenle su sisteminin 12 Volt sigortalarını çıkarmakta fayda vardır.

Yaşam akülerinin üzerine herhangi birşey konulmaması ve kutup başlarının izoleli olmasına kısa devreye neden olmamak için dikkat etmeliyiz. Akülerimizin sussuz kalmamaıs için su seviyelerinin 3 ayda bir kontrol edilmesinde fayda vardır. Eğer akünüz dar ve karanlık bir bölmede ise içindeki su seviyesini göremiyorsanız kesinlikle çakmak, kibrit gibi bir şeyle aydınlatma düşüncesiyle bakmayın aksi takdirde birikmiş gaz patlayarak ciddi zarar verebilir.




  Image          Image 

Image           Image 









Aksesuar


Göz estetiğine ve işlevselliğe göre uygun merdiven, bagajlık, stepne yuvası, extra atık su, extra temiz su depoları gibi aksesuarlar da isteğe göre uygulanabilir.
Image
ALKOVAN


Image Image                                                                     

Alkovanlı tip motokaravanların ortak sorunu olan zamanla su sızdırma problemini aşmak   için  fiber kaplamayla kaplamak gerekir.
Sipariş üzerine fiber alkavanlı motokaravanlarınızı üstü komple tek parça fiber, yan duvarları ise alükobant olarak kaplayan firmaları ülkemizde rahatlıkla bulabilirsiniz.


AKÜ SEÇİMİ




MOTOKARAVAN’larda da “İtimat Akü” kullanabilirsiniz.

Motokaravanlarda kullandığımız Aküler        

                                    12 V 60 A

                                    12 V 75 A       

                                    12 V 90 A

Bunun dışında büyük araçlar içinde                        

                                    12 V 105 A

                                    12 V 120 A                              

                                    12 V 135 A

                                    12 V 150 A  lik Aküleri kullanıyoruz.



Image Image



1 yorum:

  1. Yeni bir minibüs alıp karavanlaştırmak istiyorum. yayınları ve tecrübelileri izlemeye çalışıyorum.

    YanıtlaSil